Apocryph nove čalgije skozi prizmo Dobrila & Dorian dua

Makedonska urbana glasbena tradicija v stiku z žanrsko neobremenjenim novim tisočletjem.

V tokratni poletni Etnofoniji se bomo ustavili ob še enem albumu, ki smo ga prvič predstavili v hladnejših mesecih, a si je ponovno izboril prostor v radijskem etru. Z njim se odpravljamo v Makedonijo. Lani poleti je pri založbi – založbi Jazz festivala Skopje – izšel album dua Dobrila & Dorian, ki je pritegnil precejšnjo pozornost etnoglasbene javnosti po Evropi in tudi širše. Pod imenom Dorian se skriva eden najbolj dejavnih makedonskih etnofuzijskih glasbenikov zadnjih desetletij, dvainpetdesetletni Dorian Jovanović. Rojen je bil v Beogradu, a se je družina kmalu preselila v Skopje. Je ustanovni član in gonilno golo ene najbolj cenjenih makedonskih artrockovskih skupin String Forces, ki se od začetkov sredi devetdesetih let prejšnjega stoletja sooča tudi z makedonsko glasbeno tradicijo. Dorian je kmalu po vstopu v novo tisočletje odigral pomembno vlogo tudi pri takratnem valu preporoda tamkajšnje urbane tradicionalne glasbe. Vanj so se vključili predvsem mladi glasbeniki, ki so pred tem igrali rock’n’roll ali so se ukvarjali s hip hopom. Številni so se učili igranja ljudskih glasbil in osnov ljudske glasbe v orkestru, ki se je poimenoval po legendi tamkajšnje tradicionalne glasbe Peceju Atanasovskemu. Že pred njegovo smrtjo leta 1995 so poučevanje prevzeli njegovi najboljši učenci. Novo glasbeniško generacijo je še posebej navdušilo petje starih makedonskih »starogradskih« pevskih legend in glasba takoimenovanih »čalgijskih zasedb«. Slednje se lahko pohvalijo z dvestoletno tradicijo in so delovale že v časih Osmanskega imperija. Preigravale so lahko turško klasično glasbo in priljubljene tradicionalne skladbe in pesmi iz širšega okolja. Tipično makedonsko čalgijsko zasedbo so sestavljali glasbeniki na tarabuki, kanunu, udu, violini in klarinetu. Večina od njih je bila romskega rodu, pri čemer so se najvidnejši med njimi šolali v glasbenih šolah v Carigradu. Nova generacija etno glasbenikov iz orkestra Peceta Atanasovska je leta 2003 združila moči v vsaj v Makedoniji zelo odmevnem projektu Kaldrma, ki je leto dni pozneje izdal album »Kaldrma – čalgijska muzika«. Glasbeni boter projekta je bil prav Dorian Jovanović. Iz Kaldrme je v naslednjih letih nastalo lepo število mladih skupin, ki so se odpravile na pot posodabljanja stare makedonske urbane etno glasbe. Med sabo so sodelovale in celo organizirale skupne glasbene delavnice in seminarje. Najbolj poznane so dejavne še danes – Ljubojna, Baklava in Čalgija Sound System. Mlada zagnana glasbena scena si je nadela  naziv »Nova čalgija«. Podjetni Dorian se je lotil tudi projekta čalgijske šole in zanj pridobil sredstva nizozemskega Fonda za kulturo. Tako so mlade v okviru nje učili igranja čalgijskih glasbil in petja ugledni strokovnjaki iz Turčije, Nizozemske in Makedonije. Med učenci šole je zablestela tudi pevka Dobrila Grašeska. Leta 2008 je pet somišljenikov iz šole, med katerimi sta bila tudi Dorian in Dobrila, ustanovilo zasedbo Čalgija Sound System. Slednja je dejavna še danes. Zadnji album je za Dorianovo založbo Profundus izdala leta 2019. Dobrila in Dorian sta se v samostojnem dvojcu prvič odmevno predstavila pozno jeseni leta 2020 na najpomembnejšem makedonskem festivalu etno glasbe OFFest, ki ga organizira Skopski Jazz festival. Julija lani sta za ugledno založbo festivala izdala album z naslovom »Apocryph«. Etnoglasbeni sladokusci po Evropi so ga dobro sprejeli. Jeseni je zasedel drugo mesto na Balkan World Music lestvici, takoj za zelo odmevnim zadnjim albumom ciprskega tria Monsieur Doumani.

Poslušanje:

1. AIR DA NE STORIŠ Dobrila & Dorian Duo
2. TI SE ARMASA Dobrila & Dorian Duo
3. NEVESTO, TENKA VISOKA Dobrila & Dorian Duo
4. TRI GODINI STANA Dobrila & Dorian Duo

Komentiraj

Design a site like this with WordPress.com
Začnite